Code geel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Code geel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten?

 

De GGD en het RIVM regisseren de aanpak van het coronavirus. U kunt de websites van het RIVM en

de GGD Groningen gebruiken om op de hoogte te blijven.

Code geel


Code geel betekent:

  • Er is GEEN coronabesmetting bij een afdeling of locatie
  • Regionaal risiconiveau: waakzaam of zorgelijk

Persoonlijke bescherming

  • Medewerkers en vrijwilligers dragen preventief chirurgische mondneusmaskers en soms ook handschoenen en een halterschort.
  • Bezoek draagt preventief vanaf binnenkomst gebouw een eigen mondkapje, volgens de regels van het RIVM.
  • Bij een verdenking van een coronabesmetting bij een cliënt gebruiken medewerkers ook andere persoonlijke beschermingsmiddelen (bril, schort, handschoenen), in afwachting van de testuitslag.

In zorg

  • Opnames gaan gewoon door als de cliënt geen coronaverschijnselen heeft. Zowel de cliënt als begeleider dragen een mondkapje. Cliënten worden soms getest op corona, en gaan soms tot de testuitslag in quarantaine; dit is het geval als de cliënt niet of nog niet volledig gevaccineerd is. 
  • Wanneer de cliënt niet of nog niet volledig gevaccineerd is wordt de cliënt getest. Tot de uitslag bekend is gaat de cliënt in quarantaine. Daarna wordt nog een aantal dagen een gezondheidscheck gedaan. 
  • Bij opname, en de eerste dagen daarna, vindt een gezondheidscheck plaats.
  • Er mogen familieleden/naasten helpen met verhuizen, planning in overleg met de zorgmedewerker.

Bezoek

  • Cliënten mogen, zonder mondkapje, bij elkaar op bezoek in dezelfde locatie. 
  • Er mogen maximaal acht bezoekers per dag komen, waarbij rekening gehouden moet worden met 1,5 meter afstand.  
  • Bezoek loopt -rechtstreeks- naar de kamer van de cliënt of behandelaar. Bezoek mag niet in de huiskamers.
  • Een cliënt mag bij naasten en bekenden buiten de locatie op bezoek, waarbij de algemene hygiëne en maatregelen in acht genomen moeten worden. 
  • Het brengen en halen van persoonlijke spullen zoals bijvoorbeeld de was, boodschappen, bloemen en meubels is mogelijk door bezoek.
  • We adviseren bezoek om geen zelfgemaakte etenswaren mee te nemen.
  • Huisdieren zijn welkom.

Ziekenhuis, huisarts, zorg en behandeling

  • Het is toegestaan om de huisarts of het ziekenhuis te bezoeken. De cliënt mag samen met één familielid/naaste in de auto, waarbij men schuin achter elkaar zit. De cliënt draagt een chirurgisch mondneusmasker, indien 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden. Dit masker kunnen cliënten bij de zorgcoördinator opvragen. Er zijn ziekenhuizen die vooraf een coronatest afnemen. De begeleider draagt een (eigen) stoffen mondkapje.
  • Individuele fysieke behandelingen vinden zoveel mogelijk plaats op afspraak.
  • Groepsbehandelingen kunnen fysiek doorgaan.
  • De fysieke zorgleefplanbespreking tussen cliënt, de specialist ouderengeneeskunde en andere behandelaren vindt plaats. De eerste contactpersoon mag hier ook bij aanwezig zijn.
  • Muziektherapie gaat door.
  • De (Rolstoel)spreekuren van de Harting-Bank vinden plaats, bij voorkeur in de buitenlucht, in afstemming met de zorgcoördinator.
  • Revalidatieverlof kan doorgaan. 

Activiteiten

  • Activiteiten gaan door, tenzij een cliënt klachten heeft.
  • Cliënten kunnen naar buiten, ook met de duofiets (kan zonder mondkapje, i.v.m. scherm). Een cliënt die niet zelfstandig naar buiten kan krijgt ondersteuning van een zorgmedewerker, stagiair en/of vrijwilliger.
  • Cliënten mogen familie en winkels bezoeken, mits zij de 1,5 meter afstand –kunnen- bewaren.
  • Zwemmen gaat door.
  • Kerkdiensten en zang gaan door.
  • Een cliënt kan reizen met taxi, rolstoelbus of openbaar vervoer volgens de landelijke richtlijnen.

Dagbesteding

  • Er zijn maximaal 10 mensen aanwezig (inclusief medewerkers en vrijwilligers)
  • Cliënten verblijven alleen in de huiskamer van de dagbesteding en niet in andere ruimtes.
  • De cliënt wordt bij voorkeur gebracht en gehaald door iemand uit de vaste contactenkring, met eigen vervoer. 

Overig

  • Het restaurant is open voor iedereen. Openingstijden en faciliteiten verschillen per locatie.
  • De winkeltjes in de Zonnehuizen zijn open. 
  • Contactberoepen zoals fysiotherapeuten mogen externe klanten ontvangen. Zij moeten voldoen aan de richtlijnen RIVM contactberoepen. Kappers zijn open.
  • Zakelijke afspraken gaan zoveel mogelijk door via (video)bellen. Leveranciers vragen wij nog steeds om op andere plekken af te leveren en zo min mogelijk door de gebouwen te lopen.

Medewerkers en vrijwilligers

  • Vrijwilligers zijn welkom.

Extra maatregelen bij verdenking van besmetting

  • Cliënten die coronaklachten hebben, worden direct uit voorzorg geïsoleerd verzorgd in de eigen kamer. Ze worden z.s.m. getest op het Coronavirus.
  • Mocht een cliënt verdacht worden van besmetting met het Coronavirus, dan nemen wij altijd persoonlijk contact op met de cliënt en de eerste contactpersoon.
  • Het kan zijn dat cliënten tijdelijk minder of niet hun kamer/afdeling mogen verlaten.

Meer weten?

 

De GGD en het RIVM regisseren de aanpak van het coronavirus. U kunt de websites van het RIVM en de GGD Groningen gebruiken om op de hoogte te blijven.