Praktische informatie over uw verblijf bij Zonnehuisgroep Noord

Afval 

Dagelijks wordt het afval uit uw kamer verwijderd door zorg of facilitaire medewerkers. Het afval wordt gescheiden ingezameld.

CAI, internet, telefonie, televisie

Internet
Wij beschikken op alle locaties over een gastennetwerk. U of uw gasten kunnen inloggen op het gastennetwerk. Voor snel internet dient u zelf een abonnement af te sluiten.

Telefonie
Komt u bij ons wonen? U betaalt zelf de apparatuur, de aansluitkosten en de abonnementskosten voor uw (mobiele) telefoon.
Verblijft u tijdelijk bij ons? In onze revalidatiecentra en in Hospice de Mantel is geen vaste telefoonaansluiting aanwezig. U kunt gebruik maken van uw eigen mobiele telefoon.

Televisie CAI
De kosten voor CAI zijn altijd voor u. U hebt de keuze: óf u sluit een abonnement af bij een provider óf u sluit een basisabonnement bij Zonnehuisgroep Noord af (afhankelijk van de locatie). Vanwege de verschillende vormen van infrastructuur is het niet altijd mogelijk om een keuze te maken voor een leverancier. In de gemeenschappelijke huiskamers is een tv aanwezig. Voor uw zorgstudio/zorgappartement dient u uw eigen tv mee te nemen. 

Tijdelijk verblijf/revalidatie
In onze revalidatiecentra en in Hospice de Mantel is in elke kamer een tv aanwezig. De kosten voor het gebruik worden door middel van een automatische afschrijving gedeclareerd. Op de GRZ en in Hospice De Mantel betalen wij de aansluiting vanwege het, meestal, kortdurende verblijf. Op die afdelingen en in de appartementen van de herstelgerichte beademing leveren wij tv’s. Op de andere locaties/afdelingen waar wij collectieve CAI aanbieden wordt dit via het formulier Diensten & Faciliteiten aangegeven en wordt er door middel van automatische incasso maandelijks een bedrag afgeschreven. De zorg stemt dit bij opname af met cliënt en/of verwanten.

Eerstelijns verblijf (ELV)

ELV betekent Eerstelijns verblijf. Dit krijgt u wanneer u om medische redenen in aanmerking komt voor Eerstelijnsverblijf en tijdelijk zorg en/of behandeling nodig hebt en door kwetsbare gezondheid zorgafhankelijk, tijdelijke intensieve zorg, begeleiding en persoonlijke verzorging nodig hebt. Hierbij kunt u 24 uur per dag een beroep doen op zorg en begeleiding. U bent nog wel in staat om, met enige begeleiding, duidelijk te maken wat u wel en niet wilt. Bijvoorbeeld om te herstellen na een behandeling in het ziekenhuis. 

Gas, water, elektriciteit

Zonnehuisgroep Noord betaalt de kosten voor gas, water en elektriciteit voor cliënten die bij ons verblijven.

Huisdieren

  • Als u bij ons komt wonen zijn huisdieren onder voorwaarden toegestaan. U dient zelf zorg te kunnen dragen voor de verzorging van het dier. Het huisdier dient in goede conditie te zijn (eventueel ter beoordeling aan een dierenarts). Het huisdier mag op geen enkele wijze overlast bezorgen voor medecliënten en/of medewerkers. Wij verwachten van u extra schoonmaak op de kamer in verband met een hogere vervuilingsgraad. U dient vooraf op te geven (wie van de familie of naasten) bereid is bij ziekte of uw overlijden de verzorging van het huisdier binnen 24 uur op zich te nemen. De uiteindelijke beslissing ligt bij de manager van de locatie. U kunt tegen deze beslissing in beroep gaan. In geen geval zijn de medewerkers aansprakelijk voor de verzorging van het huisdier. 
  • In onze revalidatiecentra zijn huisdieren niet toegestaan.
  • In Hospice de Mantel mogen huisdieren in overleg op bezoek komen. 

Inrichting zorgappartement / zorgstudio

In uw zorgappartement is het volgende aanwezig: vloer- en wandbedekking, gordijnen en vitrage, een bed, nachtkastje, kledingkast en basisverlichting aan het plafond van het appartement en de badkamer. Op een aantal locaties is er ook een koelkast. Verder kunt u het naar eigen smaak inrichten met eigen meubels. Van belang is dat het niet te vol staat in verband met calamiteiten en voor de dienstverlening. 

Iets boren of monteren in uw zorgappartement/zorgstudio is alleen toegestaan door of in overleg met de Technische Dienst. In uw zorgappartement/zorgstudio is een ophangsysteem aanwezig, waar u eenvoudig zonder boren schilderijen en dergelijke aan kunt bevestigen. 

Linnengoed

U maakt kosteloos gebruik van het bed-, bad- en keukentextiel van Zonnehuisgroep Noord. Maakt u gebruik van eigen bedtextiel dan dient dit door de familie gewassen te worden. 

Opleveren zorgappartement

Voor cliënten met een Wlz-indicatie geldt dat het zorgappartement uiterlijk de 8e dag na vertrek of overlijden moet zijn opgeleverd. Voor cliënten met een indicatie eerstelijnsverblijf (ELV) of GRZ en cliënten van Hospice de Mantel is dit al de dag na vertrek of overlijden. Als u toch langer gebruik wilt maken van het appartement, dan betaalt u daar een tarief per dag voor. Wij vragen u alle eigendommen van de cliënt en het eigen afval te verwijderen uit het appartement. Eigendommen van Zonnehuisgroep Noord, zoals alarmering, moet u in goede staat achterlaten. Mocht er na uw vertrek inboedel of afval achtergebleven zijn, dan zullen wij eventuele verwijderingskosten bij u in rekening brengen. Wanneer er is gerookt in het appartement moet de nicotineaanslag van alle onderdelen (onder andere deuren, kozijnen, muren, plafonds) zijn verwijderd. Muren en plafonds moeten behang/ schilderklaar zijn. Verder bent u zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van alle post naar het oude adres.

Bij oplevering van het appartement komt onze Technische Dienst kijken of het appartement netjes is opgeleverd. Daarvoor gebruiken wij het inspectieformulier, waarvoor bij de start van de zorg is getekend. Na de inspectie nemen wij contact met u op om de bevindingen door te spreken. We bespreken dan met u of er herstelwerkzaamheden moeten plaatsvinden en wie het gaat herstellen. Het kan zijn dat herstelkosten voor uw rekening komen. Dit zullen wij duidelijk met u doorspreken. Voor cliënten met een indicatie ELV hoog complex of GRZ en cliënten van Hospice de Mantel vindt in principe geen inspectie plaats bij oplevering van het appartement.

Als het appartement leeg is, dan kunt u de sleutel(s) inleveren bij de zorgmedewerker. Alle sleutels die u bij aanvang van of gedurende de zorg heeft gekregen moeten worden ingeleverd. Als er sleutels ontbreken, dan brengen wij hiervoor kosten in rekening. Cliënten met een indicatie ELV hoog complex of GRZ en cliënten van Hospice de Mantel hebben geen sleutels ontvangen bij opname. U hoeft in dat geval alleen bij de zorgmedewerker te melden dat het appartement leeg is.

Pedicure

Op bijna alle locaties komt een pedicure waar u een afspraak mee kunt maken. U kunt natuurlijk ook gebruik maken van uw 'eigen' pedicure. U dient de kosten van de pedicure zelf te betalen. In het geval van een medische indicatie, of zorg met behandeling, kan uw behandelaar besluiten om onze eigen pedicure in te zetten. Dan zijn de kosten voor Zonnehuisgroep Noord. Op de GRZ betaalt u de kosten eerst zelf en declareert u daarna bij uw zorgverzekeraar. 

Schoonmaak

Uw studio/appartement wordt na zorghandelingen dagelijks door een zorgmedewerker netjes gehouden en indien nodig worden voorwerpen of oppervlakten schoongemaakt. De inhoud van uw linnenkast en koelkast wordt, samen met u, netjes bijgehouden. Een keer per week plannen wij samen met u een schoonmaakbeurt voor uw studio/appartement en de vaste inventaris. De badkamer, het toilet, de keuken en de vloer worden wekelijks gereinigd door een facilitair medewerker. Periodiek (per week/maand/kwartaal/jaar) worden andere onderdelen schoongemaakt, zoals uw ramen, deuren en koelkast. U hoeft hier niets voor te betalen. Als u wilt dat er vaker wordt schoongemaakt, dan kunt u zelf een extern schoonmaakbedrijf inhuren. De extra schoonmaakkosten moet u wel zelf betalen. De afwas en de schoonmaak van uw persoonlijke eigendommen zoals tafeltjes, fotolijstjes, schilderijen en planten regelt u zelf. We verwachten dat u ook de binnenkant van uw (keuken)kasten en de koelkast tussendoor schoon houdt. Als dit niet lukt kunt u naasten vragen om dit voor u of samen met u te doen. Het kan zijn dat uw afdeling of locatie ieder jaar één of meerdere familieschoonmaakdagen organiseert om samen met naasten en vrijwilligers de grote schoonmaak te doen. Zonnehuisgroep Noord betaalt de schoonmaakspullen. We vragen u vriendelijk doch dringend uw kamer niet vol te zetten met persoonlijke spullen, anders kunnen onze medewerkers uw studio/appartement niet goed schoonhouden. Zij verplaatsen geen persoonlijke spullen.

Sleutels

Als u bij ons komt wonen, krijgt u een eigen sleutel van uw appartement, kamer en, indien aanwezig, van de brievenbus. Ook zijn er standaard twee sleutels van het appartement voor familie. Wij leggen dit vast in een sleutelovereenkomst. Als er bij opname toch geen sleutels zijn verstrekt, dan kunt u altijd een sleutel aanvragen. Deze wordt dan alsnog geprogrammeerd en/of uitgegeven. Cliënten met een indicatie ELV hoog complex, GRZ en cliënten van Hospice de Mantel ontvangen geen sleutels bij opname. Zij maken gebruik van meerpersoonskamers en/of kamers, waarvan de deur altijd open is (zij wonen niet permanent bij ons). Bij verlies van de sleutel kunt u een nieuwe aanvragen via de receptie. De kosten hiervoor zijn voor uw eigen rekening.

Toiletartikelen

Artikelen die met zorg te maken hebben regelen en betalen wij. Denk aan toiletpapier, handschoenen of verzorgende washandjes. Artikelen zoals zeep, tandpasta, scheerspullen, shampoo of crème(spoeling) moet u (of uw naasten) zelf aanschaffen. 

Verblijfsduur

Uw verblijfsduur (bij cliënten op de Revalidatie) is afhankelijk van uw revalidatiedoelen en wordt vastgesteld door de hoofdbehandelaar met behulp van de voorlopige ontslagdatum (VOD). Daarna kunt u terugkeren naar uw oorspronklijke woonsituatie of een andere aangepaste woonomgeving. Als u op de wachtlijst voor een andere woonomgeving komt, kunt u niet op de revalidatieafdeling blijven. U zult tijdelijk op een andere plek verblijven. 

Verhuizing

Indien u op ons verzoek gaat verhuizen, bijvoorbeeld vanwege een verbouwing of omdat de arts vindt dat uw woning of de zorg niet langer aansluit bij uw behoeften en wensen, dan hoeft u hier niets voor te betalen. Een verhuizing naar een ander appartement, andere locatie of zorgaanbieder wordt dan in onderling overleg besproken. Daarbij wordt ook een eventuele nieuwe indicatie besproken. Het is soms mogelijk om op eigen verzoek ‘intern’ te verhuizen naar een ander appartement. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden die voor uw rekening zijn. Dit gaat in overleg met de manager van de locatie. 

Verzekeringen

U moet net als thuis uw eigen verzekeringen afsluiten, zoals de inboedelverzekering, de aansprakelijkheidsverzekering (WA), de zorgverzekering en eventuele aanvullende verzekering. Wij verzekeren de door ons ter beschikking gestelde spullen in uw kamer/appartement via onze opstalverzekering. 

Wasservice

  • Wonen
    Textiel van de organisatie zoals bed-, bad,- en keukenlinnen wordt door ons gewassen en gestreken op onze kosten. Voor het wassen van uw kleding kunt u het zelf regelen met familie of u maakt gebruik van de wasservice van Rentex. Op deze pagina vindt u alle informatie. Hiervoor betaalt u een vast tarief aan Rentex aan de hand van wat u hebt ingeleverd. Hier vindt u het opgaveformulier voor Rentex. 
  • Tijdelijk verblijf/revalidatie
    We gaan ervan uit dat u zelf zorgt voor het wassen van uw kleding.

ZZP 9B

Wanneer u vóór uw ziekenhuisopname al in een zorginstelling woonde met verblijf en behandeling wordt uw revalidatie (in een van onze revalidatiecentra) niet vergoed door de zorgverzekering. U heeft dan een zogenaamde ZZP9B nodig. U komt voor een ZZP9B in aanmerking als u verpleging, verzorging, behandeling en therapie nodig heeft na een operatie. Afhankelijk van uw inkomen wordt een eigen bijdrage berekend door het CAK.