Op deze pagina vindt u alle praktische informatie die u nodig heeft als u cliënt bij ons bent.
Het is voor u van belang te weten met welke zorgverzekeraars wij afspraken hebben gemaakt. Zo kunt u beoordelen u of uw zorgkosten vergoed worden of niet. Hier leest u met welke zorgverzekeraars wij een overeenkomst hebben gesloten en met wie we nog in onderhandeling zijn.
Lees meer.
Op onze zorg en behandeling zijn voorwaarden van toepassing. Op het
moment dat u zorg en behandeling van ons ontvangt, ontstaat een overeenkomst en stemt u in met deze voorwaarden. Lees meer.
Met het cliëntportaal heeft u en/of uw wettelijk vertegenwoordiger 24 uur
per dag toegang tot het online cliëntdossier. U kunt op elk moment en zelfstandig uw eigen zorgplan en rapportages lezen. Lees meer.
In de Cliëntenraad krijgen cliënten of hun vertegenwoordigers de kans om
mee te praten en mee te beslissen over zaken die hen aangaan. Ook u kunt
uw mening kenbaar maken via de Cliëntenraad. Lees meer.
We vinden het belangrijk om familie en vrienden actief bij het leven van de cliënten te betrekken. Zij kunnen zo vaak langskomen als ze willen
(alleen op het GRZ zijn er bezoektijden). Gelijkwaardige samenwerking met familie vinden wij erg belangrijk. Zij krijgen de ruimte om u te helpen met de dingen die u graag wilt.
DBC
DBC betekent 'diagnose-behandelcombinatie'. Het is een code van negen cijfers die iets zegt over de inhoud van de zorgactiviteiten, zoals diagnostisering, behandelingen en controles. Een DBC geeft dus informatie over het totale zorgtraject en alle verrichtingen. Het vormt de basis van een ziekenhuisrekening (zorgnota). Alle prestaties die te declareren zijn, worden uitgedrukt in zogenaamde DBC-zorgproducten. Een DBC wordt vergoed door de zorgverzekeraar.
Voor de meeste zorg en behandeling heeft u een indicatie nodig. Samen
met u bekijken wij of u misschien een indicatie moet aanvragen bij
het Centrum Indicatiestelling Zorg (Wlz), uw gemeente (Wmo) of uw zorgverzekeraar (Zvw). Indien nodig helpen wij u met het aanvragen van
de indicatie.
Wanneer u een klacht heeft, dan gaan we graag met u in gesprek om
de oorzaak van uw onvrede weg te nemen. U kunt uw wens, idee of
klacht het beste eerst bespreken met de betrokken medewerker(s) of
de leidinggevende. Vaak lukt het om in goed overleg tot een oplossing
te komen. De medewerker/leidinggevende kan u ook verwijzen naar de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris werkt bij Zonnehuisgroep Noord en kent de organisatie goed, maar is geen directe collega van de medewerkers die de zorg en diensten verlenen. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en kan u ondersteunen en bemiddelen bij de afhandeling van de klacht. Lees meer.
Mantelzorgers zijn erg belangrijk bij de zorgverlening. Wij betrekken uw mantelzorger(s) altijd bij de zorg. Zij kunnen u ondersteunen in de kwaliteit van leven (alleen op het GRZ zijn er bezoektijden). Bij het eerste gesprek bespreken wij wat de mantelzorger voor u en ons kan betekenen. Dit leggen we ook vast in het zorgplan. Op de website www.mantelzorg.nl kunnen mantelzorgers infomatie en advies vinden over mantelzorg.
Iedereen met recht op zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz) kan gratis
hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Hij of zij denkt
met u mee en kan ondersteunen bij het regelen van langdurige zorg. De cliëntondersteuner luistert goed naar uw wensen en bespreekt waar u
zorg of ondersteuning kunt krijgen. Het kan een cliëntondersteuner zijn van: Menzis Zorgkantoor, MEE Groningen of het Adviespunt Zorgbelang Groningen.
Er zijn vrijwilligers actief bij Zonnehuisgroep Noord en daar zijn wij heel blij mee. Zij ondersteunen bijvoorbeeld bij de huiskamers en bij activiteiten. Vrijwilligers zijn altijd welkom. De zorg kan altijd ondersteuning gebruiken bij koken, bakken, wandelen en overige activiteiten.
Hoe wordt uw zorg- en dienstverlening van Zonnehuisgroep Noord
betaald en wat betaalt u zelf? De zorg- en dienstverlening die
Zonnehuisgroep Noord u biedt wordt op verschillende manieren betaald.
Dat kan vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). Tenslotte
is het mogelijk dat u een deel of alles zelf betaalt. Lees meer.