Samen voor goede zorg
Het verhaal van Zonnehuisgroep Noord begint meer dan honderd jaar geleden, toen Jo Visser besloot dat er iets moest veranderen voor uitbehandelde chronisch zieken die nergens terecht konden. Wat in 1921 begon als het kleinschalige initiatief Het Zonnehuis, is nu uitgegroeid tot een grootschalige zorgorganisatie die zich met passie inzet voor de ouderen in onze samenleving.
Wij geven passende zorg en behandeling in de provincie Groningen aan ouderen die dat het hardst nodig hebben, thuis of in onze huizen. Dat doen wij samen met de cliënt en zijn netwerk en samen met andere organisaties.
Bij Zonnehuisgroep Noord bieden we passende zorg en behandeling gericht op het behoud van zelfstandigheid van onze cliënten. Dit kan thuis in hun vertrouwde omgeving of in een van onze locaties voor hen die ons het hardst nodig hebben.
De kwaliteit van zorg draagt bij aan de kwaliteit van leven, persoonsgerichte zorg die bijdraagt aan het welbevinden van cliënten. Dat welbevinden gaat onder andere over: fijn wonen, een prettige tijdbesteding, gezondheid, passende verzorging krijgen, aangenaam eten, contact met familie en vrienden. We stemmen onze zorg en behandeling af op de individuele cliënt en op de kwaliteit van leven die ermee samenhangt.
Kwaliteit van zorg betekent onder andere werken met een zorgleef- of behandelplan, veilige medicatieverstrekking, aandacht voor chronische aandoeningen en gezondheidsrisico’s (bijvoorbeeld decubitus, depressie), comfort bieden in de laatste levensfase en samenwerking met naasten. We evalueren de zorgverlening regelmatig in gesprek met de cliënt en/of naasten.
Generiek kompas
In 2024 is het Generiek Kompas "Samen werken aan kwaliteit van bestaan" voor de VVT-sector in werking getreden. Met een organisatie die volop in beweging is, is het systematisch werken aan kwaliteit van zorg én het monitoren hiervan op alle momenten een eerste en voorliggende randvoorwaarde.
In het eerste kwaliteitsbeeld van Zonnehuisgroep Noord geven wij een overzicht van de activiteiten die wij in 2024 hebben uitgevoerd en reflecteren wij op de behaalde resultaten. Hiermee laten wij zien hoe wij werken aan kwaliteit van bestaan, zorg en de overige organisatiedoelen.
U leest het Kwaliteitsbeeld hier.
Toetsen van kwaliteit
Zonnehuisgroep Noord hanteert het PREZO als leidraad. We toetsen jaarlijks of de zorg die wij bieden aan de kwaliteitseisen voldoet, bijvoorbeeld door interne audits of tevredenheidsonderzoeken. Daarnaast gebruiken we managementinformatie om periodiek onze kwaliteit te toetsen, bijvoorbeeld klachten van cliënten of meldingen van incidenten. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd voert eigen inspecties uit op onze locaties.
Uit al deze informatie komen verbeterpunten naar voren die wij doorvoeren in onze organisatie. Door van deze verbeterpunten te leren, kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening en de levenskwaliteit van cliënten waar nodig en gewenst verbeteren.
Als zorginstelling moeten wij verantwoording afleggen. Elk jaar stellen wij een bestuursverslag op en een jaarrekening waarin we laten zien op welke manier wij het geld besteden. Deze infographic brengt de belangrijkste punten uit het Jaarverslag 2023 in beeld. Zonnehuisgroep Noord heeft een ANBI-status.
De zorgsector wil duurzame zorg bieden, die ook op lange termijn goed is voor mensen, de planeet en de welvaart. In de Green Deal Duurzame Zorg zijn afspraken gemaakt door zorginstellingen, overheden en bedrijven om dit te realiseren.
De afspraken die zijn gemaakt gaan over:
Binnen Zonnehuisgroep Noord is duurzame zorg een belangrijk thema. Dit komt tot uitdrukking in: