Praktische informatie over Zorg

Activiteiten

Activiteiten vinden veelal plaats in de gezamenlijke huiskamers. U kunt van veel spelactiviteiten gebruik maken die zintuigen doen prikkelen. Denk aan bordspellen, sjoelbakken maar ook een tovertafel, fietslabyrint etc. Er is een multifunctionele ruimte waar soms (grotere) groepsactiviteiten georganiseerd worden. Denk aan muziek, dans, zingen, spel, beweging of een creatieve activiteit.

Alarmering

In elk zorgappartement of zorgstudio is zorgdetectie (voor de veiligheid van de cliënt) en/of alarmering aanwezig.

Arts

Wie is uw behandelend arts tijdens de zorgverlening en behandeling? 

  • Wonen: Bij zorg zonder behandeling blijft de huisarts uw behandelend arts. Uw huisarts kan onze specialist ouderengeneeskunde (SO) om medisch advies vragen of eventueel betrekken bij uw behandeling. Bij zorg mét behandeling neemt de specialist ouderengeneeskunde (SO) de behandeling over van uw huisarts.
  • Tijdelijk verblijf: Bij eerstelijnsverblijf laag complex blijft de huisarts uw behandelend arts. Bij eerstelijnsverblijf hoog complex, revalidatie en hospicezorg is de specialist ouderengeneeskunde (SO) tijdelijk uw behandelend arts.
  • Eerstelijnsbehandeling: Als u nog zelfstandig woont kan uw huisarts onze specialist ouderengeneeskunde (SO) om medisch advies vragen of eventueel betrekken bij uw behandeling

Behandeling

Tijdens de zorgverlening kunt u diverse behandelingen krijgen, bijvoorbeeld fysiotherapie of logopedie. Lees hier meer over onze behandelaren. 

Einde zorgverlening

Lees hieronder waar u rekening mee moet houden als de zorg bij ons stopt. 

Stopzetten door u als cliënt
Indien u de zorgverlening zelf wilt stopzetten, dan dient u dit schriftelijk aan te geven via e-mail of per brief. U kunt gebruik maken van een voorbeeldverklaring, maar een eigen mail of brief is ook akkoord. 

Weigeren of stopzetten door Zonnehuisgroep Noord
Het kan voorkomen dat Zonnehuisgroep Noord de zorgverlening met cliënten weigert of stop wil zetten. Wij gaan hierover altijd in overleg met het zorgkantoor en/of uw zorgverzekeraar. 

Redenen voor weigeren of stopzetten zorg
Zonnehuisgroep Noord kan het verlenen van zorg uitsluitend weigeren of beëindigen als:

  • wij de zorg passend bij een nieuw indicatiebeleid niet mogen of kunnen verlenen
  • er sprake is van 'gewichtige redenen' waarom besloten wordt het verlenen van zorg te weigeren of eenzijdig te stoppen

Bij het weigeren of stopzetten van zorg gaan we altijd zorgvuldig te werk:

  • we hanteren een redelijke opzegtermijn
  • we bespreken uitgebreid de consequenties en gaan op zoek naar alternatieven
  • we zorgen voor een schriftelijke verslaglegging van de gevoerde gesprekken
  • we overleggen altijd met het zorgkantoor en/of uw zorgverzekeraar

Als er twijfel bestaat of Zonnehuisgroep Noord de juiste zorg kan leveren kunnen we een proefperiode afspreken. Aan de hand van vooraf opgestelde criteria zullen we de zorg dan evalueren. Het zorgkantoor en/of uw zorgverzekeraar zal de weigering toetsen aan gemaakte contractafspraken. Daarna beslissen zij of de weigering wordt geaccepteerd. 

Verhuizing
Het kan zijn dat uw woning of de zorg niet langer aansluit bij uw behoeften en wensen. U kunt dan verhuizen naar een ander appartement, een andere locatie of zorgaanbieder. Daarbij bespreken we een eventuele nieuwe indicatie. U kunt eventueel op eigen verzoek verhuizen naar een ander appartement in uw locatie. Hier zijn mogelijk kosten aan verbonden die voor uw rekening zijn.

Partner blijft achter
Als de zorg voor een van de samenwonende partners eindigt, dan kan de overblijvende partner niet altijd in hetzelfde appartement blijven wonen of meeverhuizen naar een andere locatie. We zoeken met de partner zorgvuldig vervangende woonruimte. Bijvoorbeeld een eenpersoonsappartement, een aanleunwoning of, indien gewenst, een woning buiten onze zorgorganisatie. 

Eten en drinken

Als u bij ons verblijft ontvangt u de dagelijks drie gezonde maaltijden: één warme maaltijd en twee broodmaaltijden. Daarnaast voldoende drinken, fruit en tussendoortjes. Dingen buiten het aanbod zijn voor eigen rekening. Heeft u een allergie of volgt u een bepaald dieet, geef dit dan door. Gebruikt u medisch noodzakelijke dieetproducten die uw zorgverzekeraar niet vergoedt, zoals vloeibare (sonde)voeding, dan betaalt Zonnehuisgroep Noord. De maaltijd kunt u nuttigen in uw eigen zorgstudio, de huiskamer of in het restaurant.  

Dagbesteding
Bij de dagbesteding (Wlz of WMO) kunt u om 12.00 uur kiezen uit een warme maaltijd of broodmaaltijd. U betaalt de maaltijd wel of niet zelf. Dit is afhankelijk van uw indicatie. 

Geestelijke zorg

De geestelijk verzorger biedt professionele begeleiding, hulpverlening en advisering bij zingeving en levensbeschouwing. Geestelijk verzorgers zijn er voor iedereen, welke geloofsovertuiging of levensfilosofie u ook heeft.

Hulpmiddelen

De medewerker zal samen met u bekijken of de benodigde materialen of hulpmiddelen aanwezig zijn en of ze veilig zijn. Is dit niet het geval, dan kan u in sommige gevallen gevraagd worden bepaalde materialen of hulpmiddelen aan te schaffen. De medewerker bespreekt met u of en welke hulpmiddelen in uw geval voor de zorg nodig zijn. Het kan ook zijn dat we u vragen om in uw kamer voldoende ruimte te maken voor het gebruik van de hulpmiddelen. Wij regelen de kosten voor algemene hulpmiddelen zoals een douchestoel of tillift. U hoeft hier niet voor te betalen. Speciaal op maat gemaakte hulpmiddelen of hulpmiddelen die alleen door u gebruikt kunnen worden, kunnen bij u in rekening worden gebracht. Het kan zijn dat uw persoonlijke hulpmiddel wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. 

Rolstoel tijdens revalidatie
Als het nodig is krijgt u tijdelijk een rolstoel in bruikleen. Als aan het einde van de revalidatie blijkt dat u permanent een rolstoel nodig heeft dan moet u deze aanvragen. De ergotherapeut kan u hierover desgewenst informeren. De geleende rolstoel blijft in het revalidatiecentrum. In afwachting van een eigen rolstoel kunt u een rolstoel regelen via kortdurende uitleen, bijvoorbeeld via Medipoint of de Vegro. U kunt er ook voor kiezen om de tijdens de revalidatie gebruikte rolstoel van Harting Bank te huren. De hieraan verbonden kosten zijn voor uzelf.

Mondzorg

Zorg met behandeling 
U gaat naar de tandarts en mondhygiënist van Fresh Unieke Mondzorg. Zij komen langs op uw locatie.  

Zorg zonder behandeling
In principe houdt u uw eigen tandarts. U kunt ook gebruik maken van de tandarts van Fresh Unieke Mondzorg die op uw locatie langskomt. De rekening wordt naar u toegestuurd. U kunt deze declareren bij de zorgverzekeraar of, als er geen verzekering is, de nota zelf betalen. 

Onbijtgroep

In het revalidatiecentrum wordt er gezamenlijk ontbeten (max. 4 personen). Doel is het oefenen met een situatie gelijkend op de thuissituatie. Indien dit veilig gaat, kunt u dit verder uitvoeren op uw eigen kamer voordat u met ontslag naar huis gaat. 

Overlijden

Als u bij ons verblijft en komt te overlijden dan zorgen wij voor de noodzakelijke laatste zorg bij uw overlijden. Onder noodzakelijke laatste zorg valt het schouwen door een arts, het tijdelijk koelen na het overlijden en het klaarmaken van het vervoer naar het rouwcentrum. Deze kosten komen voor onze rekening. Opbaren kan in een uitvaartcentrum, maar is ook mogelijk op de locatie in de eigen zorgstudio of zorgappartement. Opbaren is op alle locaties mogelijk, maar niet bij meerpersoonskamers en op de eenpersoonskamers van de GRZ. De uitvaartzorg, het afleggen en opbaren wordt dan geregeld door uw nabestaanden. Zij betalen ook de kosten voor de wenselijke laatste zorg. De verantwoordelijkheid van het opbaren in de eigen zorgstudio/zorgappartement valt onder de uitvaartvereniging en/of de nabestaanden.

Privacy

Om goede zorg te kunnen bieden hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Daarbij kunt u denken aan adresgegevens en informatie over lichamelijke klachten, ziektebeelden of medicijnen. Deze gegevens leggen wij niet alleen vast, wij communiceren ook hierover met u en direct betrokkenen. Direct betrokkenen zijn bijvoorbeeld uw naasten, huisarts, verzekeraar of andere instanties. Deze communicatie vindt alleen plaats als u toestemming geeft of als we dat wettelijk verplicht zijn. Wij vinden het belangrijk om op een veilige en correcte manier mee met uw gegevens om te gaan. Op de pagina Informatiebeveiliging en privacy leest u meer over privacy van uw persoonsgegevens en wat wij doen om uw privacy te beschermen.

Reanimatie

Het is belangrijk om uw omgeving te laten weten of u wel of niet gereanimeerd wilt worden. U kunt dit overleggen met uw behandelend (huis)arts, maar dat bent u niet verplicht. Uw arts kan u dan ook meer informatie geven over de risico’s. Het kan zijn dat uw arts van mening is dat reanimatie bij u geen kans van slagen heeft. Hij neemt dan op medische gronden het besluit om niet te reanimeren als een dergelijke situatie zich voordoet - ook als u hebt aangegeven dat u wel gereanimeerd wil worden.

Onze medewerkers reanimeren in principe wél als u heeft besloten tot wel-reanimeren of als er geen besluit is genomen over reanimeren. Als u besluit tot niet-reanimeren dan vult u hiervoor een verklaring in. Uw keuze wordt vastgelegd in uw zorgdossier. U kunt ook een speciale ketting dragen, een zogenaamde niet-reanimerenpenning. Deze kunt u aanvragen bij de Patiëntenfederatie Nederland, via de website www.patientenfederatie.nl of telefoonnummer 030 2916700.

Revalidatieverlof

Revalidatieverlof is verlof, terwijl uw verblijf in het revalidatiecentrum nog niet is beëindigd. Het is een soort proefverlof om na te gaan of u de thuissituatie al aankunt en u zo goed mogelijk voor te bereiden op het definitieve ontslag uit het revalidatiecentrum. 

Terminale zorg of zorg in de laatste levensfase

De (huis)arts bespreekt met u, of uw wettelijk vertegenwoordiger, welke wensen, doelen en voorkeuren er zijn met betrekking tot de medische zorg. Dit doen we bij aanvang van de zorg en zo nodig opnieuw gedurende de zorgverlening. Op deze manier kunnen we samen met u, of uw wettelijk vertegenwoordiger, gedurende uw verblijf zorgdragen voor een zorgvuldig beleid dat bij u en uw situatie past. Het betreft onder andere:

  • Reanimatiebeleid
  • Ziekenhuisopnames (nu en in de toekomst)
  • Antibioticabeleid
  • Eten en drinken/kunstmatige toediening voeding en vocht
  • Euthanasie
  • Palliatieve sedatie

Verpleegmiddelen

Als u gebruik maakt van verpleeg of- verbandmiddelen bestelt één van de zorgmedewerkers dit voor u op naam. De voorraad wordt bewaard in de kast in uw zorgstudio.  

Vervoer

Vervoer per ambulance naar het ziekenhuis regelt Zonnehuisgroep Noord. Ander vervoer naar een door u gekozen locatie is voor eigen rekening en moet door uw familie worden geregeld en betaald, ook als er rolstoelvervoer noodzakelijk is. Of hiervoor een vergoeding mogelijk is, kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar. Als u een vervolgafspraak heeft in het ziekenhuis of elders dan geeft u de uitnodigingsbrief door aan de zorgmedewerkers. Bovendien vragen wij uw naasten om u te begeleiden met het vervoer. In het geval u met de ambulance vervoerd moet worden dan regelen wij het vervoer. De gemeente heeft voor regionaal vervoer een regeling en bepaalt welk vervoer wordt vergoed (www.rijksoverheid.nl of www.regelhulp.nl). Buiten de regio wordt dit mogelijk gemaakt door Valys. 

Wet Zorg en dwang

Hier leest u meer over de Wet zorg en dwang (voor wettelijk vertegenwoordigers). En hier vindt u de flyer voor cliënten.

Wilsonbekwaamheid en wettelijk vertegenwoordiger

Het kan zijn dat een cliënt niet meer wilsbekwaam is en niet meer zelf kan instemmen met de zorg en behandeling. Iemand wordt als wilsonbekwaam beschouwd als hij informatie voor een beslissing niet begrijpt en daardoor de gevolgen van die beslissing niet kan beoordelen. Als een cliënt niet meer wilsbekwaam is dan neemt de wettelijk vertegenwoordiger namens de cliënt de beslissingen. Er is wettelijk vastgelegd wie vertegenwoordiger kan zijn. Uitgangspunt is dat de vertegenwoordiger beslissingen neemt op basis van wat de cliënt zelf gewild zou hebben. Iedereen kan vooraf vastleggen in een wilsverklaring wat er moet gebeuren op een moment dat men zelf wilsonbekwaam is geworden. Als u een wilsverklaring heeft zal de (huis)arts deze met u of uw wettelijk vertegenwoordiger bespreken. 

Ziekenhuisopname

Als een ziekenhuisopname nodig is en u heeft een Wlz-indicatie dan heeft u eerst overleg met de behandelend arts. Deze arts regelt de opname in het ziekenhuis en indien nodig een ambulance. De zorgmedewerker overlegt wat u mee wilt nemen en zorgt ervoor dat de verwijsbrief en de medicatie meegaan. 

Zorgplan

De meeste afspraken met u over de te verlenen zorg, ondersteuning of behandeling worden vastgelegd in een zorgplan. Het zorgplan is te vinden in het Elektronisch Cliëntdossier. In het zorgplan staan de afspraken die u met ons maakt over uw zorg en behandeling. Als u alleen behandeling bij ons krijgt, noemen we het ook wel een behandelplan. Dit is bijvoorbeeld het geval bij revalidatie of alleen fysiotherapie.

Wat staat er in een plan?

  • wat u zelf wilt doen
  • waar u hulp bij wilt 
  • hoe u die hulp krijgt (bijvoorbeeld hoe laat en hoe vaak)
  • welke hulp uw naasten kunnen geven
  • welke doelen de zorg of behandeling heeft

In hoofdlijnen gaat het om een beschrijving van wie doet wat, gebaseerd op uw behoeften en wensen. Samen met u en uw naasten wordt het zorgplan ingevuld en periodiek met elkaar besproken. Zo kunt u meedenken, meepraten en meebeslissen.