'Die herkenning is zo ontroerend'

Wat mijn vak zo mooi maakt? Onze cliënten het gevoel geven dat ze eigen regie over hun leven hebben en de zorg te kunnen bieden zoals zij dat het meest prettig vinden. Tineke werkt 7 jaar als zorgcoördinator bij Zonnehuis Oostergast in Zuidhorn. Ze werkt met passie voor de doelgroep PG, dit zijn cliënten met dementie. Om meer diepgang en kennis te krijgen, zodat ze haar vak nog beter uit kan oefenen, is ze onlangs van start gegaan met de opleiding tot verpleegkundige. De coördinerende rol heeft ze nu al en is straks van nog meer waarde dankzij de verpleegkundige taken die ze mag gaan oppakken.

Als zorgcoördinator heb ik veel contact met familie, mantelzorgers en verschillende disciplines die betrokken zijn bij de zorg voor onze bewoners. Wij werken belevingsgericht, zo laten we onze bewoners lekker uitslapen als ze daar behoefte aan hebben en ontbijt op bed is bij ons geen probleem. Het zijn kleine dingen maar zo groot voor hun belevingswereld!

Onlangs kwam ik ’s morgens bij een cliënt op zijn kamer om te kijken of hij al wakker was. Voorzichtig liep ik naar zijn bed, hij opende zijn ogen en zei: “Ah, zuster wat fijn dat je er bent, ga jij me helpen?” Meteen heeft hij in de gaten wie ik ben, die herkenning is zo ontroerend. De lach op zijn gezicht maakt mijn dag meteen goed, daar doe ik het voor!

Een typische werkdag van Tineke


7.00 uur
Vroeg in de ochtend gaat mijn werkdag van start. Ik krijg de overdracht van mijn collega die de nachtdienst heeft gedraaid. Er zijn geen bijzonderheden geweest vannacht en alle cliënten hebben goed geslapen.

7.15 uur
Samen met mijn collega’s van de dagdienst bespreek ik de overdracht onder het genot van een kop thee of koffie. We verdelen de werkzaamheden van vandaag. Vaak hebben we aan een half woord al genoeg en gaat ieder zijn weg.

7.30 uur
Mijn collega’s verlenen zorg bij de bewoners die al wakker zijn. Ieder bewoner heeft zijn of haar eigen ochtendritme en hier houden we rekening mee. We zorgen ervoor dat iedereen de benodigde medicatie krijgt en maken lekkere ontbijtjes voor ze klaar.

10.00 uur
Om ongeveer 10 uur drinken we in de huiskamer koffie met alle cliënten. Een aantal cliënten heeft een activiteit of afspraak gepland staan. We letten er altijd extra goed op dat ze op tijd verzorgd worden zodat ze rustig en relaxed naar hun afspraken kunnen gaan. Ze worden met de wijkbus opgehaald en naar hun bestemming gebracht.

11.00 uur
Gezamenlijk verdelen mijn collega’s en ik de verdere werkzaamheden voor vandaag, we spreken bijvoorbeeld af wie het eten gaan koken. Ik heb een afspraak met onze basisarts en praktijkverpleegkundige om te bespreken hoe het met de cliënten van mijn afdeling gaat. We maken afspraken over de zorg behoeften van alle cliënten en welke bijdrage wij daaraan kunnen leveren.

12.30 uur
Het is lunch tijd. Samen met de bewoners gaan we gezellig lunchen aan de grote tafel in de huiskamer. Na de lunch gaan de bewoners rusten en heb ik de tijd om bezig te gaan met de dagrapportage en andere administratieve en coördinerende werkzaamheden. Ik regel afspraken met families en bereidt een geplande zorgleefplan bespreking voor morgen alvast voor.

15.15 uur
Mijn collega die late dienst heeft en mij vervangt komt binnen. Ik zorg ervoor dat mijn werk wordt overgedragen en daarna vertrek ik rond half 4 naar huis. Mijn werkdag zit er weer op!



Contact

Izarstraat 1, Zuidhorn
       Postbus 75, 9800 AB Zuidhorn
       Open in Google Maps

 

Izarstraat 1, Zuidhorn
         Postbus 75, 9800 AB Zuidhorn
         Open in Google Maps

 

Volg ons op